7 טעויות נפוצות המשפיעות בצורה שלילית על תזרים מזומנים שלך

מה מקור הקשיים שלך עם תזרים המזומנים?

אם אתה כמו חברות רבות, הדבר נגרם מהפער בין הזמן בו מסופק השירות/המוצר שלך ובין הזמן בו קיבלת את התשלום. זוהי בעיית ניהול גביה.

להלן שבע מהטעויות השכיחות ביותר בניהול גביה ואשראי, ומה אתה יכול לעשות כדי לתקן אותן ובכך להאיץ את תהליך הגביה:

1. הענקת אשראי לכל לקוח: להענקת תנאי תשלום יש יתרונות רבים, אך אין זה מתאים לכל לקוח. חשוב לעשות  בדיקת נאותות כדי לוודא שאתה לוקח סיכון מחושב במתן אשראי עבור כל לקוח בנפרד.

2. דילוג על הגשת בקשה לקו אשראי: תהליך בקשת אשראי נותן לך גישה לכל המידע הדרוש לך כדי להחליט אם הלקוח זכאי לקבל אשראי, ובעיקר להמלצות. נכון הוא שאתה יכול לרכוש דו״ח דירוג אשראי, אבל מספרים לא תמיד מראים את כל הסיפור. בדיקה עם חברות אחרות עמן עבד הלקוח בעבר היא הדרך הטובה ביותר לקבל מושג כיצד עשויים להיראות יחסיך עם הלקוח בעתיד.

3. חוסר במעקב שוטף: רק בגלל שלקוח נמצא יציב פיננסית בפעם הראשונה בה ביצע רכישה מכם, אין זה אומר שהמצב יישאר כזה גם להבא. עסקים עוברים תקופות של עליות ומורדות, ותזרים המזומנים שלהם עובר שינויים מתמידים. דרך אחת להישאר מעודכנים לגבי לקוחות אלו הרוכשים באשראי היא באמצעות השגת דוחות דירוג אשראי בצורה מתמדת וניתוחם, תוך חיפוש בעיות פיננסיות כמו שעבודים, פשיטות רגל, תביעות משפטיות, ועוד.דוחות דירוג אשראי אמנם אינם יקרים במיוחד, אבל אם יש לך מספר רב של לקוחות אשראי, רכישה קבועה של דוחות אלו יכולה להצטבר לעלות נכבדה.

שימוש במערכת ניהול גביה מתקדמת מספק דרך אחרת להתמודדות: מעקב אחר היסטוריית התשלומים וההתנהגות של הלקוחות. מערכת ניהול גביה מאפשרת לך לדווח ולנתח מגמות תשלום של הלקוח וליידע אותך על כל מגמה או שינוי שאחרת לא היית יכול להשגיח בהן.

אם אתה מבחין שלקוח מתחיל לבקש הארכה לתנאי תשלום, משלם לאט יותר מהרגיל, או קשה יותר להשיגו בהקשר לבקשת תשלום, כדאי שתשקול מחדש מתן אשראי ללקוח זה בעתיד.

4. התקשרות לא סדירה עם לקוח: קל למדי ללקוח לשכוח את מועד הפירעון או לעכב תשלום חשבונית משום שמצא בה בעיה כלשהי ושכח להתקשר אליך. לכן יש חשיבות עליונה להישאר בקשר עם הלקוח ולהבטיח גביה מוצלחת. כאשר אתה מתקשר ללקוח לוודא קבלת חשבונית או שולח תזכורות כאשר מתקרב מועד הפירעון, הלקוח לא יכול לשכוח את החשבונית ויש לו הזדמנות לשוחח על הבעיות שיש לו עם החשבונית.

הקושי, עם זאת, והסיבה מדוע חברות רבות מתקשות לשמור על מערכת יחסים עקבית עם הלקוחות, הוא בכך שזה לוקח יותר מדי זמן. ברוב הפעמים לנציגי הגביה יש יותר מדי עבודה, ומכיוון שזוהי מטלה שדורשת זמן רב, היא תהיה הדבר האחרון שיתפנו לעשות, מאחר וזה מפריע למהלך העבודה שלהם.

5. סירוב לתת אשראי לחברות הזנק: אינך יודע אף פעם להיכן יכולה להגיע חברה כזו; אם הכל מתנהל כשורה ואין אותות סכנה, שקול להעניק תנאי אשראי מחמירים ולהתגמש ככל שיחסייך עם הלקוח הולכים ומתבססים.

6. אי מתן אופציות לתשלום מקוון: מתן אופציה ללקוחותיך לבחון את החשבוניות ולשלם אותן בצורה מקוונת יכול להאיץ בצורה משמעותית את התשלומים; בנוסף אתה יכול לשמור את פרטי התשלומים של לקוחותיך בצורה מאובטחת יותר מאשר המחאות מנייר ולחסוך בכך כסף. מתן אופציה לתשלום מקוון מאפשר ללקוחות להקיש על קישור הניתן בחשבונית ולשלם מידית, ומיד לאחר מכן לחזור לעבודתם השוטפת.

7. מתן אפשרות ללקוחות לחשוב שהם יכולים להתעלם מהחשבונית: אם הלקוחות שלך משלמים באיחור לעיתים תכופות ושם דבר לא קורה, מדוע הם צריכים להקפיד ולשלם לך בזמן? קרוב לוודאי שיש להם ספקים אחרים שקונסים אותם על פיגור בתשלום, כך שהם תמיד משלמים לאותם ספקים בזמן.

חשוב בזהירות אם אתה מתכוון להטיל קנסות על פיגורים; זה יכול להרתיע כמה מהלקוחות. דרך אחרת לתמרץ אותם יכולה להיות מתן הטבות ללקוחות המשלמים מוקדם, כמו הנחות למשל.

 

הכרת אותן טעויות בניהול גביה ותיקונן הוא דבר חיוני, אבל אין זה מספיק. יש אמצעים בדוקים להוסיף ולשפר את התהליך כדי לסייע לך לגבות את שמגיע לך ביתר מהירות; הורד את המדריך המלא לגביה אפקטיבית ב 6 צעדים פשוטים.

 

להסבר רחב יותר בנושא בחירת מערכות גביה והתאמתם לצורכי הארגון וצורכי השעה, צוות המומחים של Anytime Collect Israel  ישמח לייעץ לך.

לתאום פגישה ללא התחייבות לחץ כאן

הוספת תגובה